Tree test

Treetesting is een vorm van gebruikersonderzoek die je helpt met het verbeteren van de informatiearchitectuur van je website of applicatie. Doordat we analyseren hoe gebruikers hun informatie (verwachten te) vinden en welke paden ze nemen, kunnen we een goed verbeterplan opstellen om de algehele gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren (met alle positieve gevolgen).

Treetesting test bij de UX Optimalisatie Pixelpillow

Maar eerst: wat is een Tree test?

Treetesting is eigenlijk het omgekeerde van Card Sorting. De structuur van de categorieën en subcategorieën is er al en we vragen de gebruiker hier doorheen te navigeren. De structuur van de categorieën en subcategorieën is een “kale” boomstructuur (vandaar de naam Tree Test 😉). Wat je ziet is alleen de hiërarchische opbouw van de website of applicatie zonder visuele afleidingen van de daadwerkelijke interface.

We vragen de gebruikers een reeks taken te voltooien waarbij ze door die boomstructuur van categorieën en subcategorieën navigeren. Het doel is om te testen of de gebruikers de gewenste informatie kunnen vinden op een manier die logisch en intuïtief is. Zo krijgen we inzichtelijk of er problemen of moeilijkheden zijn in de informatiearchitectuur en kunnen we adviezen geven voor het verbeteren van de vindbaarheid van informatie.

Wanneer gebruik je een Tree Test?

Als de gebruikers van jouw digitale tool de informatie niet vinden waar ze deze informatie verwachten te vinden, dan worden ze in het gunstigste geval gefrustreerd en zoeken ze verder en in het meest ongunstige geval gaan ze naar een concurrent. Beiden leveren een slechte ervaring op en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Daarbij kan de Tree Test een goede UX research methode zijn. Met de Tree Test zien we onder welke categorieën de gebruikers een subcategorie verwachten te vinden. Dit geeft heel veel inzicht in welke categorieën en subcategorieën (on)duidelijk zijn en welke structuren te diep of te breed zijn. Met die informatie kunnen we de algehele navigatie door de website flink verbeteren.

UX-problemen waarbij Treetesting effectief is

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Tree Testing wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Vinden gebruikers snel de juiste informatie?

Wanneer gebruikers moeite hebben om de juiste informatie te vinden, komt dit vaak doordat de hiërarchie van de informatie voor hen niet logisch is. Treetesting geeft ons hier snel inzicht in en met de informatie die we uit de test halen, stellen we voor jullie een verbeterplan op.
02.

Verwachten gebruikers dezelfde informatie onder verschillende categorieën?

Met een Tree Test analyseren we welke paden gebruikers nemen om dezelfde informatie te vinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze contactinformatie zowel bij “Over ons” als bij “Support” verwachten en dat het nu alleen bij “Support” te vinden is. Door dit te testen vinden we de inconsistente structuren.
03.

Begrijpen gebruikers onder welke categorie een bepaald item valt?

Als de labels niet duidelijk zijn is de kans groot dat gebruikers op de verkeerde plekken zoeken naar informatie. En als gebruikers informatie niet kunnen vinden haken ze vaak snel af. Doordat we met een Tree Test de gebruiker dwingen door de boomstructuur te navigeren, zien we precies welke labels voor verwarring zorgen.
04.

Hoe komt de menu-indeling over bij de gebruikers?

De informatiearchitectuur van jouw digitale tool kan te diep (te veel subcategorieën) of juist te oppervlakkig (categorieën overladen met informatie) zijn. Bij de Tree Test kunnen we gebruikers vragen om aan te geven of ze vinden dat ze te veel niveaus moeten doorlopen of wanneer ze de informatie in één categorie juist te veel vinden. Dit helpt bij het balanceren van de diepte en breedte van de navigatiestructuur.

Voorbeeld van een Tree Test

Stel je voor: jouw e-commerce bedrijf wil onderzoeken of klanten producten gemakkelijk kunnen vinden. Jullie besluiten om ons een Tree Test uit te laten voeren en de informatiearchitectuur te testen.

Wij geven de gebruikers dan een reeks met verschillende taken (bijvoorbeeld: "vind een sportshirt voor dames"), waarbij ze door de boomstructuur moeten navigeren zonder de visuele aanwijzingen van de website. Door de resultaten van de testen van de verschillende gebruikers te analyseren zien we precies welke paden gebruikers nemen en waar ze vastlopen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat dat veel gebruikers moeite hebben om te bepalen of ze onder 'Dames', 'Sport' of 'Kleding' moeten zoeken.

Dit leggen we allemaal vast in een rapport en jullie kunnen met deze informatie kiezen voor een herstructurering van de categorieën, bijvoorbeeld door 'Sportkleding' als een hoofdcategorie toe te voegen. Hierdoor zal  de navigatie intuïtiever worden en vinden je gebruikers sneller wat ze zoeken. En de kans dat je conversie daarmee omhoog schiet is heel groot!

Conclusie

Treetesting is een krachtige UX-onderzoeksmethode die helpt bij het optimaliseren van de informatiearchitectuur van jouw website of applicatie. De focus ligt op de manier waarop gebruikers door een boomstructuur van categorieën navigeren en daarmee krijgen we waardevolle inzichten in de logica en intuïtie van de gebruikers.

Het resultaat is een verbeterplan met adviezen die kunnen leiden tot een verbeterde gebruikerservaring, een hogere klanttevredenheid en een stijging van je conversies.

Weten hoe Tree Testing jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Tree Testing. Bij Pixelpillow helpen we je de inhoud van je site zo te structureren dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Tree Testing jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Tree Testing
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.