De UX-methode Card Sorting wordt binnen onze UX Optimalisatie gebruikt om te helpen bij het structureren en organiseren van informatie zodat deze logisch en intuïtief is voor gebruikers. En als het intuïtief is voor de gebruiker, dan is dat weer goed voor jullie conversie-optimalisatie. Met de Card Sorting krijgen wij inzicht in welke categorieën gebruikers de informatie binnen jullie digitale tool zouden verdelen en hoe ze ze zouden noemen. En met deze resultaten kunnen jullie je navigatiestructuur of de content optimaliseren.
Als wij een Card Sorting test doen, dan vragen we de deelnemers om (online) een reeks kaarten, elk met een item of concept erop, te groeperen in hoofdcategorieën die voor hen logisch zijn. Er zijn drie types van Card Sorting: open, gesloten en hybride.
Bij open card sorting mogen deelnemers zelf de categorieën bedenken en benoemen, terwijl bij gesloten card sorting de categorieën vooraf zijn bepaald door jullie en deelnemers de kaarten in deze bestaande categorieën moeten indelen. Hybride Card Sorting zit hier precies tussen in. Jullie hebben de namen van de categorieën al bedacht, vindt de gebruiker de naam van de categorie niet logisch? Dan kunnen ze deze zelf nog aanpassen.
Deze methode wordt vooral gebruikt bij het bepalen van de navigatie en de menu-indelingen, maar kan ook gebruikt worden om prioriteit aan te geven in contentpagina’s. Het fijne aan Card Sorting is dat je heel goed inzicht krijgt in wat gebruikers een logische manier vinden van het ordenen van de informatie binnen jouw digitale tool. En hoe logischer de informatie is ingedeeld, hoe gebruiksvriendelijker je product is.
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Card Sorting wel eens de juiste test kunnen zijn.
Stel je voor: jouw e-commerce bedrijf wil een intuïtieve navigatiestructuur creëren. Wij kunnen je dan helpen om een Card Sorting sessie uit te voeren met een groep potentiële gebruikers. We creëren kaarten met daarop de namen van alle producten die jullie als bedrijf verkopen, zoals bijvoorbeeld "laptops", "smartphones", "headsets" en "printers". We gaan op zoek naar potentiële eindgebruikers die mee willen doen aan deze test.
De deelnemers kunnen deze test online op hun eigen moment uitvoeren. Tijdens de Open Card Sorting groeperen de deelnemers de kaarten in categorieën die voor hen logisch zijn. Sommige deelnemers maken categorieën als "elektronica", "accessoires", en "kantoorbenodigdheden", terwijl anderen meer specifieke categorieën maken zoals "computers" en "audioapparatuur" maken.
De resultaten van deze sessie geven inzicht in hoe de meeste gebruikers de producten zouden groeperen en dit helpt ons en jullie om een navigatiestructuur te ontwerpen die aansluit bij de verwachtingen van de gebruikers. Uiteraard stellen we een rapport op met alle bevindingen en aanbevelingen.
Card sorting is een UX research methode die heel effectief is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers informatie categoriseren en benoemen. Door de informatiestructuur, navigatie-items of de content van je website/pagina te testen met Card Sorting kun je zorgen dat de gebruikservaring intuïtiever en gebruiksvriendelijker wordt.
Je krijgt meer inzicht in de terminologie die past bij jouw gebruikers en ook wordt het helder waar zij bepaalde informatie verwachten te vinden. Jij als bedrijf kunt er zo voor zorgen dat de producten die je ontwikkelt beter aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van hun gebruikers, wat uiteindelijk leidt tot een verbeterde gebruikerservaring (en vaak ook tot een verbeterde conversie).
Card Sorting is niet alleen zinvol tijdens het ontwerpproces, maar kan ook voor bestaande websites hele waardevolle inzichten bieden om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.