Card sorting

De UX-methode Card Sorting wordt binnen onze UX Optimalisatie gebruikt om te helpen bij het structureren en organiseren van informatie zodat deze logisch en intuïtief is voor gebruikers. En als het intuïtief is voor de gebruiker, dan is dat weer goed voor jullie conversie-optimalisatie. Met de Card Sorting krijgen wij inzicht in welke categorieën gebruikers de informatie binnen jullie digitale tool zouden verdelen en hoe ze ze zouden noemen. En met deze resultaten kunnen jullie je navigatiestructuur of de content optimaliseren.

Card Sorting, onderdeel van de UX Mix van de UX Optimalisatie van Pixelpillow

Maar eerst: wat is Card Sorting?

Als wij een Card Sorting test doen, dan vragen we de deelnemers om (online) een reeks kaarten, elk met een item of concept erop, te groeperen in hoofdcategorieën die voor hen logisch zijn. Er zijn drie types van Card Sorting: open, gesloten en hybride.

Typen Card Sorting

Bij open card sorting mogen deelnemers zelf de categorieën bedenken en benoemen, terwijl bij gesloten card sorting de categorieën vooraf zijn bepaald door jullie en deelnemers de kaarten in deze bestaande categorieën moeten indelen. Hybride Card Sorting zit hier precies tussen in. Jullie hebben de namen van de categorieën al bedacht, vindt de gebruiker de naam van de categorie niet logisch? Dan kunnen ze deze zelf nog aanpassen.

Wanneer gebruik je Card Sorting?

Deze methode wordt vooral gebruikt bij het bepalen van de navigatie en de menu-indelingen, maar kan ook gebruikt worden om prioriteit aan te geven in contentpagina’s. Het fijne aan Card Sorting is dat je heel goed inzicht krijgt in wat gebruikers een logische manier vinden van het ordenen van de informatie binnen jouw digitale tool. En hoe logischer de informatie is ingedeeld, hoe gebruiksvriendelijker je product is.

UX-problemen waarbij Card Sorting effectief is

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Card Sorting wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Vinden de gebruikers de navigatiestructuur logisch?

Kunnen je gebruikers niet altijd makkelijk vinden wat ze zoeken binnen de huidige navigatiestructuur of zou je dit willen testen? Card Sorting kan inzicht geven in wat gebruikers logischer vinden en hoe zij de informatie zouden categoriseren. Ze helpen met het bepalen van de belangrijkste categorieën en subcategorieën die in het menu moeten worden opgenomen.
02.

Snappen de gebruikers van mijn product de categorienamen?

Wanneer gebruikers de namen van de categorieën of je menu-items niet snappen, dan weten ze niet waar ze op moeten klikken om bij de juiste informatie te komen. Hybride Card Sorting kan helpen om je hier inzicht in te geven. Bij Hybride Card Sorting krijg je duidelijk welke namen verwarrend zijn voor de gebruikers en hoe zij deze zouden definiëren.
03.

Ik krijg als feedback dat de pagina’s teveel informatie bevatten of dat de informatie slecht verdeeld is

Als een contentpagina heel veel informatie bevat, dan kost dit veel energie voor de gebruiker. Als deze informatie dan ook nog slecht verdeeld is over je pagina, dan wordt het helemaal ingewikkeld.  Met een Card Sorting sessie kun je inzicht krijgen waar gebruikers bepaalde stukken informatie (bijvoorbeeld productbeschrijvingen, klantbeoordelingen, technische specificaties en gerelateerde producten) zouden verwachten. Zo krijg je goede inzichten over de verdeling van de content en de prioriteit van bepaalde onderwerpen.
04.

De klantenservice krijgt steeds vragen die ook online te vinden zijn

Kunnen je gebruikers de ondersteunende content zoals een FAQ of gerelateerde vragen niet vinden? Ook hierbij kan Card Sorting een oplossing bieden. We vragen de deelnemers kaartjes met deze informatie te verdelen onder de primaire content van de website. Zo krijgen wij helder waar de meeste deelnemers deze informatie zouden verwachten.
05.

Verschillende onderdelen van mijn digitale product zijn inconsistent

Hoe vervelend is het als je op een website of binnen een app zit en de content is inconsistent? De kans is groot dat je ook zelf wel eens hebt gemerkt hoe verwarrend dit kan zijn. Toch komt het vaak voor, vooral als een product al wat langer bestaat en er regelmatig nieuwe content, soms ook nog door meerdere mensen uit het team, aan toegevoegd wordt. Ongemerkt wordt het steeds onduidelijker. En hoe fijn is het om dit dan allemaal weer wat helderder te krijgen? Card Sorting kan helpen bij het maken van een hernieuwde, heldere informatie-architectuur die weer consistent is.
06.

We hebben eigenlijk geen idee wat de gebruikers van de indeling vinden

Als er niet met gebruikers is getest kan het zijn dat de indeling van de digitale tool vooral is bedacht door mensen die het product door en door kennen. De indeling die dan gemaakt wordt is voor hen heel helder. Maar hoe is dat voor de gebruiker? Denkt die er net zo over? Je raadt het vast al: ook dat kunnen we testen met Card Sorting.

Voorbeeld van Card Sorting

Stel je voor: jouw e-commerce bedrijf wil een intuïtieve navigatiestructuur creëren. Wij kunnen je dan helpen om een Card Sorting sessie uit te voeren met een groep potentiële gebruikers. We creëren kaarten met daarop de namen van alle producten die jullie als bedrijf verkopen, zoals bijvoorbeeld "laptops", "smartphones", "headsets" en "printers". We gaan op zoek naar potentiële eindgebruikers die mee willen doen aan deze test.

De deelnemers kunnen deze test online op hun eigen moment uitvoeren. Tijdens de Open Card Sorting groeperen de deelnemers de kaarten in categorieën die voor hen logisch zijn. Sommige deelnemers maken categorieën als "elektronica", "accessoires", en "kantoorbenodigdheden", terwijl anderen meer specifieke categorieën maken zoals "computers" en "audioapparatuur" maken.

De resultaten van deze sessie geven inzicht in hoe de meeste gebruikers de producten zouden groeperen en dit helpt ons en jullie om een navigatiestructuur te ontwerpen die aansluit bij de verwachtingen van de gebruikers. Uiteraard stellen we een rapport op met alle bevindingen en aanbevelingen.

Conclusie

Card sorting is een UX research methode die heel effectief is om inzicht te krijgen in hoe gebruikers informatie categoriseren en benoemen. Door de informatiestructuur, navigatie-items of de content van je website/pagina te testen met Card Sorting kun je zorgen dat de gebruikservaring intuïtiever en gebruiksvriendelijker wordt.

Je krijgt meer inzicht in de terminologie die past bij jouw gebruikers en ook wordt het helder waar zij bepaalde informatie verwachten te vinden. Jij als bedrijf kunt er zo voor zorgen dat de producten die je ontwikkelt beter aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van hun gebruikers, wat uiteindelijk leidt tot een verbeterde gebruikerservaring (en vaak ook tot een verbeterde conversie).

Card Sorting is niet alleen zinvol tijdens het ontwerpproces, maar kan ook voor bestaande websites hele waardevolle inzichten bieden om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.

Weten hoe Card Sorting jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Card Sorting. Bij Pixelpillow helpen we je de inhoud van je site zo te structureren dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Card Sorting jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Card Sorting
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.