Met een A/B Test kun je verschillende versies van een ontwerp vergelijken en bepalen welke versie de beste prestaties levert. A/B testing is een goede methode voor het nemen van datagestuurde beslissingen en het optimaliseren van de gebruikerservaring.
Een A/B test, ook wel split testing genoemd, is een onderzoeksmethode waarbij twee varianten van een webpagina of interface (versie A en versie B) worden vergeleken om te zien welke beter presteert. Gebruikers worden willekeurig toegewezen aan één van de twee versies en hun interacties met de interface worden gemeten en geanalyseerd.
De versie die de beste resultaten oplevert, bijvoorbeeld hogere conversieratio’s of betere gebruikersbetrokkenheid, wordt als de voorkeur gekozen. A/B testing kan helpen om objectief te bepalen welke ontwerp het meest effectief is.
Een A/B Test wordt gebruikt om de reacties op verschillende ontwerpen te testen en te kunnen optimaliseren op basis van het gedrag van gebruikers.
Specifiek kunnen A/B tests worden ingezet voor:
Een aantal veelvoorkomende problemen waar een A/B Test kan bijdragen aan de oplossing:
Stel dat je merkt dat jouw e-commerce website een lage conversieratio heeft op de productpagina's. We besluiten een A/B test uit te voeren om te bepalen welk ontwerp van de productpagina het beste presteert.
We testen twee verschillende versies van de pagina: versie A met de traditionele lay-out en versie B met een vernieuwde lay-out die meer nadruk legt op productafbeeldingen en klantbeoordelingen. De gebruikers worden willekeurig toegewezen aan één van de twee versies.
Na de testperiode analyseren we de data en ontdekken we dat versie B een aanzienlijk hogere conversieratio heeft. Op basis van deze resultaten kunnen jullie besluiten om versie B als standaard lay-out te implementeren en verder te optimaliseren.
A/B testing is een UX-onderzoeksmethode die helpt om op een datagestuurde manier beslissingen te nemen om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren. Door verschillende versies van een ontwerp te testen en te vergelijken, krijgen we duidelijke inzichten over welke keuzes het beste werken.
Deze methode helpt bij het oplossen van UX-problemen zoals lage conversieratio’s, lage betrokkenheid van de gebruikers, hoge bounce rates, formulieruitval en onvoldoende klikfrequenties. A/B testen is één van de methodes uit de UX Mix van de UX Optimalisatie.