Surveys

Eén van de manieren om tijdens de UX Optimalisatie inzicht te krijgen in de behoeften, verwachtingen en ervaringen van gebruikers zijn Surveys. Met een survey (of enquête) verzamelen we op een gestructureerde manier feedback van gebruikers en kunnen we waardevolle inzichten krijgen die jullie kunnen helpen bij het verbeteren van jullie digitale tool.

De UX Optimalisatie dienstverlening van Pixelpillow

Maar eerst: wat is een Survey?

Een survey is een onderzoeksmethode waarbij we een reeks vragen stellen aan de doelgroep van jullie digitale product. Een Survey kan op verschillende manieren afgenomen worden (online vragenlijsten, telefonische interviews of face-to-face gesprekken).

Als wij een survey doen dan zal dit meestal een online vragenlijst zijn, met een enkele uitzondering daargelaten. Dit omdat wij van mening zijn dat we anders beter een Live Website Test kunnen uitvoeren. Met de Survey verzamelen we feedback over jouw digitale product. De vragen kunnen zowel kwantitatief (bijv. meerkeuzevragen of schalen) als kwalitatief (bijv. open vragen) van aard zijn.

Wanneer gebruik je een Survey?

Surveys worden gebruikt om een breed scala aan informatie te verzamelen die kan helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring.

Specifiek kunnen surveys worden ingezet om:

UX-problemen waarbij een Survey kan helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Survey wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Wil je meer inzicht in wat gebruikers nodig hebben?

Door vragen te stellen over de specifieke behoeften en verwachtingen van gebruikers, krijgen we meer inzicht in wat gebruikers willen.
02.

Gebruikers zijn gefrustreerd over bepaalde aspecten van een product, maar de exacte oorzaken zijn onduidelijk

Surveys kunnen vragen bevatten over welke onderdelen van het product frustratie veroorzaken en waarom, waardoor het voor jullie duidelijker wordt waar de gebruikers tegenaan lopen.
03.

Bepaalde functies van een product worden weinig gebruikt, maar het is onduidelijk waarom

Door te vragen waarom gebruikers bepaalde functies niet gebruiken, krijgen we meer inzicht in mogelijke problemen (zoals bijv. complexiteit, gebrek aan interesse of onduidelijkheid in de content)
04.

Je wilt graag weten hoe tevreden en loyaal je klanten zijn

Surveys kunnen vragen bevatten over de algehele tevredenheid en loyaliteit, zoals de Net Promoter Score (NPS) vragen, om een beter beeld te krijgen van de gebruikerservaring en waar verbeteringen nodig zijn.
05.

Het is onduidelijk welke aspecten van het product de hoogste prioriteit moeten krijgen voor verbetering

Surveys kunnen gebruikers vragen om verschillende functies of problemen te rangschikken op basis van hun belang, waardoor jullie beter prioriteit kunnen geven aan de issues die als eerst moeten worden aangepakt.

Voorbeeld van het gebruik van een Survey

Stel dat jullie een nieuw klantenportaal hebben gelanceerd en willen weten hoe gebruikers deze ervaren. We kunnen dan een survey uitsturen naar jullie gebruikersbestand met vragen zoals:

Uiteraard is dit een kleine greep uit de vragen die we zouden kunnen stellen. Welke onderdelen we daadwerkelijk gaan uitvragen bepalen we in overleg. De verzamelde feedback verwerken wij in een verbeterplan. Op basis van deze inzichten kunnen jullie gerichte verbeteringen doorvoeren.

Conclusie

Surveys helpen om inzicht te krijgen in de behoeften, verwachtingen en ervaringen van gebruikers. Door gerichte vragen te stellen, verzamelen we waardevolle feedback die helpt bij het identificeren en oplossen van UX-problemen zoals onbegrip van gebruikersbehoeften, gebruikersfrustraties, laag gebruik van functies, tevredenheid en loyaliteit en het prioriteren van doorontwikkeling.

Weten hoe een Survey jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met een Survey. Bij Pixelpillow helpen we je te onderzoeken hoe gebruikers jouw digitale product ervaren, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe een Survey jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over een Survey
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.