Heatmaps

Wil je meer inzicht in de User Experience (UX) van jouw gebruikers? Dan kunnen heatmaps je visueel inzicht geven in het gedrag van de gebruikers van jouw digitale tool. Door middel van kleurgecodeerde weergaven zie je op een heatmap snel waar gebruikers klikken en hoe ze scrollen. Dit kan je helpen bij het optimaliseren van de interface voor een betere gebruikservaring.

Maar eerst: wat is een heatmap?

Een heatmap geeft een pagina van jouw digitale tool weer met daaroverheen een visuele representatie van gegevens in meerdere kleuren om verschillende niveaus van gebruikersinteractie aan te geven.

Je kunt kiezen welke informatie je in de heatmap wilt zien, bijvoorbeeld waar gebruikers het meest en het minst klikken, tikken of scrollen op een pagina (klik-heatmaps en scroll-heatmaps). Warme kleuren zoals rood en oranje duiden op gebieden met hoge interactie, terwijl koelere kleuren zoals blauw en groen lagere interactiegebieden aangeven.

Wanneer gebruik je een heatmap?

Je kunt heatmaps gebruiken om inzicht te krijgen in hoe gebruikers zich gedragen binnen jouw digitale tool. Je krijgt heel duidelijk inzichtelijk welke delen van een pagina het meest worden bekeken en gebruikt en welke delen mogelijk worden genegeerd. Door deze gegevens (populaire klikgebieden en scrollgedrag) te analyseren, kun je weloverwogen beslissingen nemen over hoe je je product kan optimaliseren.

UX-problemen waarbij een heatmap kan helpen

Heatmaps kunnen helpen bij het identificeren en oplossen van diverse UX-problemen, waaronder:

01.

Belangrijke navigatie-elementen krijgen weinig interactie

Als belangrijke navigatie-elementen weinig interactie krijgen, kan dit duiden op slechte zichtbaarheid of onduidelijke labeling. Door de klik-heatmap te bekijken leer je waar gebruikers wel op klikken en welke plekken wellicht beter de aandacht krijgen.
02.

Gebruikers klikken niet op call-to-action knoppen

Als gebruikers niet klikken op call-to-action knoppen, kan dit erop wijzen dat deze knoppen niet opvallen of niet overtuigend genoeg zijn. De klik-heatmap geeft veel informatie over hoe vaak er wel en niet op CTA’s geklikt wordt.
03.

Gebruikers scrollen niet ver genoeg naar beneden (scroll fatigue)

Als gebruikers niet ver scrollen, kan dit aangeven dat de bovenste inhoud niet voldoende prikkelt of dat de pagina te lang is. Met een scroll-heatmap zie je hoe ver gebruikers op een pagina scrollen. Bereiken ze de belangrijkste informatie van jouw pagina niet? Dan is het verstandig om nog eens kritisch naar je pagina-indeling te kijken.
04.

Overbodige inhoud

Als bepaalde delen op je pagina weinig tot geen interactie hebben, kan dit betekenen dat de inhoud overbodig is. Klik- en scroll-heatmaps laten je zien welke delen nauwelijks worden bekeken of gebruikt. Dit helpt om de pagina te vereenvoudigen en de belangrijkste informatie prominenter te maken.

Voorbeeld van het gebruik van een heatmap

Stel dat een e-commerce website een nieuwe productpagina heeft gelanceerd en wil begrijpen hoe gebruikers zich hier gedragen. Dan kun je een klik-heatmap bekijken en zien waar gebruikers het vaakst klikken.

Als de heatmap aangeeft dat gebruikers veel klikken op afbeeldingen en productbeschrijvingen, maar nauwelijks op de "Koop nu" knop, kan dit erop wijzen dat de knop niet genoeg opvalt. De ontwerpers kunnen vervolgens de plaatsing, kleur of grootte van de knop aanpassen om deze aantrekkelijker te maken en opnieuw testen om te zien of dit het gedrag van de gebruikers verandert.

Conclusie

Heatmaps zijn een krachtig hulpmiddel om het gedrag van gebruikers visueel te analyseren en te begrijpen. Doordat je in de heatmap ziet waar gebruikers klikken en tot hoe ver ze scrollen krijg je waardevolle inzichten die kunnen leiden tot betere of andere ontwerpbeslissingen.

Dit helpt om UX-problemen zoals inefficiënte navigatie, onopvallende call-to-action knoppen, scroll fatigue en overbodige inhoud te ontdekken. Ga je aan de slag met dat wat je ontdekt hebt? Dan maak je je digitale tool intuïtiever en gebruiksvriendelijker, wat uiteindelijk leidt tot een betere gebruikerservaring en een hogere conversie.

Weten hoe een heatmap jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met het optimaliseren van je UX en de analyses van heatmaps. Bij Pixelpillow helpen we je de inhoud van je site zo te structureren dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe een heatmap jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over heatmaps
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.