Five Second Test

De eerste indruk is heel bepalend voor de verdere interactie van de gebruiker met jouw digitale tool. Eén van de methoden om dit te testen is de Five Second Test. Deze testmethode helpt om de eerste indruk van de gebruiker te leren kennen. Zo begrijp je beter wat gebruikers binnen de eerste paar seconden opvalt.

Five Second Test bij de UX Optimalisatie van Pixelpillow

Maar eerst: wat is een Five Second Test?

Een Five Second Test is een UX-onderzoeksmethode waarbij we de gebruiker een afbeelding van een interface (zoals een webpagina of een app-scherm) slechts vijf seconden laten zien.

Na deze korte periode wordt de afbeelding verwijderd en vragen we de gebruiker om te beschrijven wat hij of zij zich herinnert. De vragen kunnen variëren, maar vaak gaat het om het beschrijven van de belangrijkste elementen, de algemene indruk van het ontwerp en/of de primaire boodschap die werd overgebracht.

Het doel is om te beoordelen welke informatie het meeste opvalt en of datgene dat voor jóu de belangrijkste boodschap van de interface is ook wel zo overkomt bij de gebruiker.

Wanneer gebruik je een Five Second Test?

De Five Second Test wordt gebruikt om te evalueren of een interface snel en duidelijk de belangrijkste informatie communiceert aan de gebruiker. Het helpt jou te begrijpen welke elementen direct opvallen en of de gebruiker binnen enkele seconden begrijpt wat de bedoeling is van de interface.

Hoewel de Five Second Test vaak wordt gebruikt in de vroege stadia van het ontwerpproces, kan deze methode ook zeer nuttig zijn tijdens de UX Optimalisatie. De test kan dan helpen om beter inzicht te krijgen in hoe het ontwerp overkomt op basis van echte gebruikersfeedback.

UX-problemen waarbij een Five Second Test effectief is

Een Five Second Test is vooral effectief bij het identificeren van de volgende UX-problemen:

01.

Vallen de belangrijkste elementen uit mijn interface op?

De Five Second Test helpt je om te bepalen of de belangrijkste elementen opvallen en of ze in de juiste volgorde worden waargenomen. Als blijkt dat belangrijke call-to-action knoppen bijvoorbeeld niet opvallen, dan weet je wat je te doen staat!
02.

Begrijpen de gebruikers wat ik over wil brengen?

Met de Five Second Test wordt het duidelijk of de essentie van de pagina snel duidelijk is voor je gebruikers. Als veel gebruikers de boodschap niet duidelijk vinden, dan is het verstandig om de tekst te vereenvoudigen, sommige visuele cues een prominentere plek te geven of de lay-out aan te passen.
03.

Is het ontwerp inconsistent of zijn elementen verwarrend of misleidend?

Je kunt de Five Second Test ook gebruiken om gebruikers te vragen welke elementen ze storend of verwarrend vinden. Krijg je vaak te horen dat er verschillende stijlen of verschillende termen worden gebruikt? Dan is het beter hier consistentie in aan te brengen. Ook kan het zijn dat gebruikers aangeven dat sommige elementen niet duidelijk zijn. Dan kan het een oplossing zijn om die elementen aan te passen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.
04.

De eerste indruk van de interface is niet aantrekkelijk

Vragen we de gebruikers naar hun algemene indruk van het ontwerp, dan krijgen we een goede indruk hoe de interface visueel overkomt op de gebruiker. Een interface die niet aantrekkelijk is, levert een minder positieve gebruikservaring op en dat willen we nu juist proberen te voorkomen.

Voorbeeld van een Five Second Test

Stel dat je wilt testen hoe effectief de landingspagina de belangrijkste boodschap overbrengt. We laten de gebruikers dan de landingspagina gedurende vijf seconden zien. Na deze tijd vragen we ze welke elementen ze zich herinneren, wat volgens hen de hoofdboodschap was en welke actie ze zouden ondernemen.

Als de meeste gebruikers zich niet de primaire call-to-action (bijv. "Meld je nu aan") herinneren, kan dit aangeven dat de call-to-action niet voldoende opvalt. Jullie kunnen er dan voor kiezen de plaatsing, kleur of grootte van de call-to-action aan te passen en de test opnieuw uitvoeren om te zien of de aanpassingen effectief zijn.

Conclusie

De Five Second Test is een waardevolle methode om snel inzicht te krijgen in hoe gebruikers een interface ervaren en welke elementen de meeste aandacht trekken. Door de gebruikers te vragen wat ze zich herinneren na slechts vijf seconden, krijgen we een goede indruk of de belangrijkste informatie duidelijk en effectief wordt overgebracht.

Dit helpt bij het identificeren van problemen zoals slechte visuele hiërarchie, onduidelijke overdracht van jouw belangrijkste boodschap en verwarrende elementen. Door deze methode regelmatig toe te passen in het UX Optimalisatie traject kunnen we zorgen voor een intuïtieve en effectieve gebruikerservaring die snel de aandacht van de gebruiker trekt én vasthoudt.

Weten hoe Five Second Testen jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met een Five Second Test. Bij Pixelpillow helpen we je de inhoud van je site zo te structureren dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Five Second Testen jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Five Second Testen
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.