Eén van de meest effectieve manieren om te onderzoeken wat de gebruiker vindt van jouw digitale tool is door middel van een Live Website Test. Deze testmethode geeft ons veel inzicht in het werkelijke gedrag van de gebruiker en eventuele knelpunten waar ze tegenaan lopen. Deze test kan zowel gemodereerd als ongemodereerd uitgevoerd worden en kan waardevolle inzichten geven die zeker gaan bijdragen aan een betere gebruikerservaring.
Een Live Website Test is een UX-onderzoeksmethode waarbij echte gebruikers worden gevraagd om specifieke taken uit te voeren op een live website. Eerst hebben we een meeting met jou als klant waarin we bepaalde hypotheses en doelen om te testen opstellen. De Live Website Test kan vervolgens gemodereerd en ongemodereerd uitgevoerd worden.
Gemodereerd betekent dat wij online afspreken met de gebruiker die de Live Website Test gaat doen. Wij vragen de gebruiker het scherm te delen. Op deze manier zien wij goed welke problemen ze tegenkomen en hoe ze navigeren door de verschillende pagina’s en functies van jullie digitale tool. Voordeel is dat we door kunnen vragen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. En wil je meekijken tijdens de gemodereerde gebruikerstest? Dat kan!
Als de Live Website Test ongemodereerd uitgevoerd wordt, dan krijgt de gebruiker verschillende vragen over de website en wordt de gebruiker gevraagd om bepaalde taken uit te voeren. Een taak die we zouden kunnen vragen is “Je bent je wachtwoord vergeten en wilt een nieuw wachtwoord aanvragen, wat zou je doen?” Er wordt een schermopname gemaakt van de test en de gebruiker beantwoordt de vragen tijdens de test in een online omgeving.
Een Live Website Test wordt vooral gebruikt als je meerdere aspecten binnen de website of app wilt testen. Het is een hele goede manier om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van je digitale product te testen onder realistische omstandigheden. We begrijpen na deze testen heel goed hoe gebruikers de website/app ervaren, welke functies goed werken en waar er verbeteringen nodig zijn. De resultaten worden samengevat in een verbeterplan met praktische en gerichte adviezen die gebaseerd zijn op daadwerkelijk gebruikersgedrag en feedback.
Specifieke doelen van een Live Website Test kunnen zijn:
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Live Website Test wel eens de juiste test kunnen zijn.
Stel dat je benieuwd bent of de doelen die jij hebt met je eigen website ook zo overkomen bij de gebruikers ervan. Dan gaan we eerst samen om tafel en brainstormen we welke onderdelen jullie getest willen hebben.
Wil je weten of een gebruiker een bepaald product binnen jouw site kan vinden? Dan stellen wij een taak op voor de gebruiker en volgen wij de route die ze afleggen om die taak te voltooien. Ben je benieuwd of de content op die detailpagina ook de content is die een gebruiker daar verwacht te vinden? Dan vragen we dat uit.
We nemen veel verschillende aspecten mee tijdens deze test die 45 tot 60 minuten duurt. Een taak die we zouden kunnen uitvragen is: “Stel je bent op zoek naar een beginnerscursus om Frans te leren”. We kijken dan op welke manier de gebruiker uitkomt bij de beginnerscursus Frans (of in sommige gevallen misschien ook niet uitkomt bij die cursus).
Vervolgens vragen we de gebruikers wat voor informatie ze verwachten te vinden op de pagina van die cursus. Dan wordt de pagina geopend en kijken we of de informatie voldoet aan hun verwachtingen, of ze informatie missen, of ze vertrouwen hebben om die cursus te gaan doen (en waarom wel of niet). Tijdens de test wordt geobserveerd hoe gebruikers bijvoorbeeld de filterfunctie gebruiken, welke problemen ze tegenkomen en hoe lang het hen kost om de taak te voltooien. De resultaten leggen we vast in een verbeterplan en jullie krijgen goede informatie voor jullie backlog.
Een Live Website Test is een zeer geschikte test om de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van een website of een digitale tool te testen onder realistische omstandigheden.
Door echte gebruikers te observeren terwijl ze de verschillende taken uitvoeren binnen de site krijgen we inzicht in de gedragspatronen en verwachtingen van de gebruikers. Dit helpt bij het inzichtelijk krijgen van veel verschillende UX-problemen zoals navigatieproblemen, trage laadtijden, onduidelijke CTA's, look & feel en hoe jouw content overkomt bij de gebruiker.
In het traject van UX-Optimalisatie kan een Live Website Test een hele waardevolle aanvulling zijn om jouw digitale product te verbeteren en een optimale gebruikservaring bieden.