Live Website Test

Eén van de meest effectieve manieren om te onderzoeken wat de gebruiker vindt van jouw digitale tool is door middel van een Live Website Test. Deze testmethode geeft ons veel inzicht in het werkelijke gedrag van de gebruiker en eventuele knelpunten waar ze tegenaan lopen. Deze test kan zowel gemodereerd als ongemodereerd uitgevoerd worden en kan waardevolle inzichten geven die zeker gaan bijdragen aan een betere gebruikerservaring.

Een interactieve tutorial in het ontwerp van de onboarding software

Maar eerst: wat is een Live Website Test?

Een Live Website Test is een UX-onderzoeksmethode waarbij echte gebruikers worden gevraagd om specifieke taken uit te voeren op een live website. Eerst hebben we een meeting met jou als klant waarin we bepaalde hypotheses en doelen om te testen opstellen. De Live Website Test kan vervolgens gemodereerd en ongemodereerd uitgevoerd worden.

Gemodereerde Live Website Test

Gemodereerd betekent dat wij online afspreken met de gebruiker die de Live Website Test gaat doen. Wij vragen de gebruiker het scherm te delen. Op deze manier zien wij goed welke problemen ze tegenkomen en hoe ze navigeren door de verschillende pagina’s en functies van jullie digitale tool. Voordeel is dat we door kunnen vragen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. En wil je meekijken tijdens de gemodereerde gebruikerstest? Dat kan!

Ongemodereerde Live Website Test

Als de Live Website Test ongemodereerd uitgevoerd wordt, dan krijgt de gebruiker verschillende vragen over de website en wordt de gebruiker gevraagd om bepaalde taken uit te voeren. Een taak die we zouden kunnen vragen is “Je bent je wachtwoord vergeten en wilt een nieuw wachtwoord aanvragen, wat zou je doen?” Er wordt een schermopname gemaakt van de test en de gebruiker beantwoordt de vragen tijdens de test in een online omgeving.

Wanneer gebruik je een Live Website Test?

Een Live Website Test wordt vooral gebruikt als je meerdere aspecten binnen de website of app wilt testen. Het is een hele goede manier om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van je digitale product te testen onder realistische omstandigheden. We begrijpen na deze testen heel goed hoe gebruikers de website/app ervaren, welke functies goed werken en waar er verbeteringen nodig zijn. De resultaten worden samengevat in een verbeterplan met praktische en gerichte adviezen die gebaseerd zijn op daadwerkelijk gebruikersgedrag en feedback.

Specifieke doelen van een Live Website Test kunnen zijn:

UX-problemen waarbij een Live Website Test kan helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Live Website Test wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Vraag je je af hoe de navigatie binnen je digitale tool ervaren wordt?

Tijdens de test vragen we gebruikers binnen jouw digitale tool te navigeren en zien we direct waar ze vastlopen of verward raken. We vragen ook door wat ze achter bepaalde functies verwachten te vinden. Lopen meerdere gebruikers vast dan kan het slim zijn om je navigatiestructuur eens opnieuw te bekijken.
02.

Gebroken links en technische fouten

Aan de start van de UX Optimalisatie doen wij een Expert Review, gebroken links en technische fouten komen hier meestal al aan het licht. Maak je geen gebruik van de UX Optimalisatie en doen wij alleen de Live Website Testen voor jullie? Dan is het fijn dat deze zaken door gebruikers “ontdekt” kunnen worden, meestal zijn dit quick wins om op te lossen.
03.

Pagina's laden langzaam

We kunnen gebruikers vragen naar hun ervaring met de snelheid van de site. Komen we er tijdens de testen achter dat de laadtijden lang zijn? Dan kan het slim zijn om optimalisaties zoals compressie van afbeeldingen en verbetering van serverprestaties te implementeren.
04.

Wil je weten of de call-to-actions (CTA's) duidelijk zijn?

Het kan zijn dat gebruikers niet begrijpen welke acties ze moeten ondernemen of dat ze belangrijke CTA’s missen. Tijdens de Live Website Test komen we hier achter. Zijn er meerdere gebruikers die tegen dezelfde dingen aanlopen? Gebruik deze inzichten dan om CTA's duidelijker en aantrekkelijker te maken.
05.

Hoe komt de look & feel over op de gebruikers?

Ben je benieuwd hoe de look & feel van jouw digitale product overkomt op gebruikers? Dan vragen we dit uit tijdens de Live Website Test. We vragen gebruikers o.a. wat hun eerste indruk is, wat ze vinden van de uitstraling en de fotografie en of ze in 3 woorden het gevoel willen beschrijven dat het digitale product bij hen oproept.

Voorbeeld van een Live Website Test

Stel dat je benieuwd bent of de doelen die jij hebt met je eigen website ook zo overkomen bij de gebruikers ervan. Dan gaan we eerst samen om tafel en brainstormen we welke onderdelen jullie getest willen hebben.

Wil je weten of een gebruiker een bepaald product binnen jouw site kan vinden? Dan stellen wij een taak op voor de gebruiker en volgen wij de route die ze afleggen om die taak te voltooien. Ben je benieuwd of de content op die detailpagina ook de content is die een gebruiker daar verwacht te vinden? Dan vragen we dat uit.

We nemen veel verschillende aspecten mee tijdens deze test die 45 tot 60 minuten duurt. Een taak die we zouden kunnen uitvragen is: “Stel je bent op zoek naar een beginnerscursus om Frans te leren”. We kijken dan op welke manier de gebruiker uitkomt bij de beginnerscursus Frans (of in sommige gevallen misschien ook niet uitkomt bij die cursus).

Vervolgens vragen we de gebruikers wat voor informatie ze verwachten te vinden op de pagina van die cursus. Dan wordt de pagina geopend en kijken we of de informatie voldoet aan hun verwachtingen, of ze informatie missen, of ze vertrouwen hebben om die cursus te gaan doen (en waarom wel of niet). Tijdens de test wordt geobserveerd hoe gebruikers bijvoorbeeld de filterfunctie gebruiken, welke problemen ze tegenkomen en hoe lang het hen kost om de taak te voltooien. De resultaten leggen we vast in een verbeterplan en jullie krijgen goede informatie voor jullie backlog.

Conclusie

Een Live Website Test is een zeer geschikte test om de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van een website of een digitale tool te testen onder realistische omstandigheden.

Door echte gebruikers te observeren terwijl ze de verschillende taken uitvoeren binnen de site krijgen we inzicht in de gedragspatronen en verwachtingen van de gebruikers. Dit helpt bij het inzichtelijk krijgen van veel verschillende UX-problemen zoals navigatieproblemen, trage laadtijden, onduidelijke CTA's, look & feel en hoe jouw content overkomt bij de gebruiker.

In het traject van UX-Optimalisatie kan een Live Website Test een hele waardevolle aanvulling zijn om jouw digitale product te verbeteren en een optimale gebruikservaring bieden.

Weten hoe een Live Website Test jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met een Live Website Test. Bij Pixelpillow helpen we je te onderzoeken hoe gebruikers jouw digitale product ervaren, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe een Live Website Test jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over een Live Website Test
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.