Stakeholder Interviews

In User Experience (UX) onderzoek is het heel waardevol om niet alleen de behoeften en wensen van gebruikers te begrijpen, maar ook die van belanghebbenden (stakeholders dus) binnen een organisatie. In een Stakeholder Interview krijgen we inzichten van belangrijke interne partijen, zoals managers, producteigenaren en marketingteams.

Door deze gesprekken kunnen we een breder perspectief krijgen op de bedrijfsdoelen en de beperkingen en verwachtingen. Dit kan hele waardevolle inzichten geven om mee te nemen tijdens de ontwerpfase of tijdens de doorontwikkeling / UX Optimalisatie.

Inkijkje in het kantoor van Pixelpillow

Maar eerst: wat zijn Stakeholder Interviews?

Stakeholder Interviews zijn gesprekken met interne belanghebbenden van een organisatie om hun visies, doelen en verwachtingen van een (digitaal) product of project beter te begrijpen. Met deze interviews krijgen we inzichten in de zakelijke context, strategische prioriteiten en specifieke eisen die de stakeholders hebben.

Door al deze informatie te verzamelen, kunnen we tijdens het ontwerpen of de doorontwikkeling niet alleen zorgen dat de digitale tool gebruiksvriendelijk is, maar ook in lijn met de bredere bedrijfsdoelen.

Wanneer gebruik je Stakeholder Interviews?

Stakeholder Interviews worden gebruikt om:

UX-problemen waarbij Stakeholder Interviews kunnen helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Stakeholder Interview wel eens heel nuttig kunnen zijn.

01.

Het UX-team heeft onvoldoende inzicht in de strategische bedrijfsdoelen

Door gesprekken te voeren met bedrijfsleiders en producteigenaren, kunnen wij een beter begrip krijgen van de belangrijkste bedrijfsdoelen en adviezen geven hoe deze te integreren in het digitale product.
02.

Er is onduidelijkheid over de specifieke eisen en verwachtingen voor het project

Stakeholders kunnen specifieke vereisten en verwachtingen delen, waardoor het UX-team een duidelijkere richting heeft en prioriteiten kan stellen.
03.

Het product voldoet niet aan de verwachtingen van gebruikers en belanghebbenden, wat leidt tot lage acceptatie

Door inzicht te krijgen in de verwachtingen van stakeholders en deze af te stemmen op de behoeften van gebruikers, kan het product beter voldoen aan de verwachtingen van beide groepen.
04.

Slechte communicatie tussen het UX-team en andere afdelingen leidt tot misverstanden en inefficiënte samenwerking

Regelmatige gesprekken met stakeholders helpen bij het opbouwen van relaties en het verbeteren van de communicatie, waardoor de samenwerking wordt versterkt. Het is mogelijk dat wij binnen de UX Optimalisatie dienstverlening deze gesprekken voeren, maar we kunnen jullie ook helpen met het opstellen van een Stakeholder Interview die jullie vervolgens zelf in gesprek brengt met de stakeholders.

Voorbeeld van Stakeholder Interviews

Stel dat een softwarebedrijf een nieuwe projectmanagementtool ontwikkelt heeft en ervoor wil zorgen dat deze tool voldoet aan zowel gebruikersbehoeften als de zakelijke doelstellingen. Wij kunnen dan  Stakeholder Interviews uitvoeren met managers van verschillende afdelingen, zoals productbeheer, marketing, verkoop en IT.

Het kan zijn dat uit deze interviews blijkt dat productbeheer zich richt op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid om de productiviteit van teams te verhogen, terwijl marketing wil dat de tool zich onderscheidt door unieke functies te bieden. De verkoopteams benadrukken de noodzaak van integratie met bestaande CRM-systemen en IT wijst ons op technische beperkingen die in acht moeten worden genomen.

Dit zijn hele waardevolle inzichten en als wij deze samenvoegen in een rapport, dan kan het UX-team een ontwerp ontwikkelen dat in lijn is met de behoeften van de verschillende belanghebbenden én de gebruikers.

Conclusie

Stakeholder Interviews is een heel ander soort onderzoeksmethode dan de andere usabilitytesten uit de UX Mix. Het is  een onderzoeksmethode die helpt om  begrip te krijgen van de zakelijke context en vereisten van een project. Door gesprekken te voeren met interne belanghebbenden, krijgen we inzicht in de doelen, verwachtingen en beperkingen van verschillende teams binnen de organisatie.

Door Stakeholder Interviews uit te voeren bij de UX Optimalisatie kunnen we ervoor zorgen dat jouw digitale tool niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar ook strategisch afgestemd is op de bredere bedrijfsdoelen.

Weten hoe Stakeholder Interviews jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Stakeholder Interviews. Bij Pixelpillow helpen we je de gebruikerservaring te verbeteren waardoor je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Stakeholder Interviews jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Stakeholder Interviews
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.