In User Experience (UX) onderzoek is het heel waardevol om niet alleen de behoeften en wensen van gebruikers te begrijpen, maar ook die van belanghebbenden (stakeholders dus) binnen een organisatie. In een Stakeholder Interview krijgen we inzichten van belangrijke interne partijen, zoals managers, producteigenaren en marketingteams.
Door deze gesprekken kunnen we een breder perspectief krijgen op de bedrijfsdoelen en de beperkingen en verwachtingen. Dit kan hele waardevolle inzichten geven om mee te nemen tijdens de ontwerpfase of tijdens de doorontwikkeling / UX Optimalisatie.
Stakeholder Interviews zijn gesprekken met interne belanghebbenden van een organisatie om hun visies, doelen en verwachtingen van een (digitaal) product of project beter te begrijpen. Met deze interviews krijgen we inzichten in de zakelijke context, strategische prioriteiten en specifieke eisen die de stakeholders hebben.
Door al deze informatie te verzamelen, kunnen we tijdens het ontwerpen of de doorontwikkeling niet alleen zorgen dat de digitale tool gebruiksvriendelijk is, maar ook in lijn met de bredere bedrijfsdoelen.
Stakeholder Interviews worden gebruikt om:
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Stakeholder Interview wel eens heel nuttig kunnen zijn.
Stel dat een softwarebedrijf een nieuwe projectmanagementtool ontwikkelt heeft en ervoor wil zorgen dat deze tool voldoet aan zowel gebruikersbehoeften als de zakelijke doelstellingen. Wij kunnen dan Stakeholder Interviews uitvoeren met managers van verschillende afdelingen, zoals productbeheer, marketing, verkoop en IT.
Het kan zijn dat uit deze interviews blijkt dat productbeheer zich richt op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid om de productiviteit van teams te verhogen, terwijl marketing wil dat de tool zich onderscheidt door unieke functies te bieden. De verkoopteams benadrukken de noodzaak van integratie met bestaande CRM-systemen en IT wijst ons op technische beperkingen die in acht moeten worden genomen.
Dit zijn hele waardevolle inzichten en als wij deze samenvoegen in een rapport, dan kan het UX-team een ontwerp ontwikkelen dat in lijn is met de behoeften van de verschillende belanghebbenden én de gebruikers.
Stakeholder Interviews is een heel ander soort onderzoeksmethode dan de andere usabilitytesten uit de UX Mix. Het is een onderzoeksmethode die helpt om begrip te krijgen van de zakelijke context en vereisten van een project. Door gesprekken te voeren met interne belanghebbenden, krijgen we inzicht in de doelen, verwachtingen en beperkingen van verschillende teams binnen de organisatie.
Door Stakeholder Interviews uit te voeren bij de UX Optimalisatie kunnen we ervoor zorgen dat jouw digitale tool niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar ook strategisch afgestemd is op de bredere bedrijfsdoelen.