Guerilla Onderzoek

Eén van de meest flexibele en kostenefficiënte methoden om feedback van gebruikers te verzamelen is door middel van Guerilla Onderzoek. In korte tijd krijgen we waardevolle inzichten. Guerilla-onderzoek is ideaal voor snelle iteraties en het identificeren van directe gebruiksproblemen.

Illustratie van het Service Panel van Pixelpillow

Maar eerst: wat is Guerilla Onderzoek?

Guerilla Onderzoek is een informele en laagdrempelige UX-onderzoeksmethode waarbij we gebruikers spontaan benaderen op openbare locaties (cafés, winkelcentra of parken, enz) om hun mening en feedback over een digitale tool of prototype te verzamelen.

Dit type onderzoek vereist minimale voorbereiding en wordt vaak uitgevoerd zonder de formele structuren en procedures die bij traditionele onderzoeksmethoden horen. De nadruk ligt op snelle, directe feedback die kan helpen bij het snel verbeteren van een product.

Voordelen

Guerilla onderzoek heeft heel veel voordelen:

Nadelen

Guerilla onderzoek heeft ook een aantal nadelen:

Wanneer gebruik je Guerilla Onderzoek?

Guerilla-onderzoek wordt gebruikt om snel en kosteneffectief inzichten te verkrijgen over de gebruikerservaring van jouw digitale tool.

Deze methode helpt ons om:

UX-problemen waarbij Guerilla Onderzoek kan helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Guerilla Onderzoek wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Gebruikers begrijpen niet hoe ze door de interface moeten navigeren

Door gebruikers ter plekke te vragen om een taak uit te voeren, kunnen we snel zien waar de verwarring optreedt en welke delen van de interface verbeterd moeten worden.
02.

Bepaalde functies van een product worden niet gebruikt omdat ze onduidelijk of ingewikkeld zijn

Door gebruikers te observeren terwijl ze proberen deze functies te gebruiken, krijgen we directe feedback over waarom deze functies niet bruikbaar zijn en hoe ze verbeterd kunnen worden.
03.

Gebruikers begrijpen het doel of de werking van nieuwe concepten of functies niet

Tijdens het Guerilla Onderzoek kunnen we een nieuw concept of een nieuwe functie aan gebruikers uitleggen en zo direct feedback krijgen over wat er wel en niet begrepen wordt.
04.

Gebruikers hebben moeite om belangrijke informatie te vinden omdat de visuele hiërarchie niet duidelijk is

Door te observeren welke elementen gebruikers eerst opmerken en welke ze over het hoofd zien, kunnen we de visuele hiërarchie aanpassen om belangrijke informatie prominenter te maken.
05.

Gebruikers zijn niet voldoende betrokken bij het product en gaan niet over tot conversie

Door gebruikers direct te vragen naar hun eerste indrukken en ervaringen, kunnen we ontdekken wat hen aanspreekt en wat niet, en vervolgens veranderingen doorvoeren om de betrokkenheid te verhogen.

Voorbeeld van een Guerilla Onderzoek

Stel dat je jullie mobiele app voor het bijhouden van persoonlijke financiën wil testen met gebruikers. De taken die we willen testen zijn niet heel specifiek en zouden door iedereen uitgevoerd moeten kunnen worden.

We besluiten een Guerilla Onderzoek te doen in een druk café. We benaderen willekeurige bezoekers en vragen of ze de app willen uitproberen en hun eerste indrukken willen delen. Aan de gebruikers wordt gevraagd om een paar eenvoudige taken uit te voeren, zoals het invoeren van een uitgave of het bekijken van hun uitgavenoverzicht. Tijdens deze taak observeren we hoe gebruikers navigeren door de app en waar ze vastlopen.

We verzamelen directe feedback over de gebruiksvriendelijkheid, de duidelijkheid van de interface en eventuele technische problemen. Op basis van deze feedback stellen we een adviesrapport op met verschillende gebieden voor verbetering, zoals bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de navigatie en het verduidelijken van instructies voor het invoeren van uitgaven.

Conclusie

Guerilla Onderzoek is een UX-onderzoeksmethode om snel en kosteneffectief feedback van gebruikers te verzamelen. Doordat we gebruikers in een openbare omgeving benaderen en hen vragen om een digitaal product uit te proberen, krijgen we directe inzichten in de gebruikersvriendelijkheid.

Deze aanpak helpt bij het ontdekken van UX-problemen zoals verwarring, onbruikbare functies, onduidelijke navigatie en gebrek aan betrokkenheid van de gebruiker. Binnen de UX-mix van de UX Optimalisatie is dit de enige test waarbij we echt in gesprek gaan met gebruikers. De andere testen zijn ongemodereerd.

Weten hoe Guerilla Onderzoek jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Guerilla Onderzoek. Bij Pixelpillow helpen we je de gebruikerservaring te verbeteren waardoor je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Guerilla Onderzoek jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Guerilla Onderzoek
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.