Content Test

Voor een optimale gebruikservaring is het heel belangrijk dat de content binnen jouw digitale tool goed overkomt op de gebruiker. Twijfel je hoe de content overkomt of komen we er bijvoorbeeld tijdens het UX Optimalisatie traject achter dat de content niet duidelijk is voor de gebruikers? Dan kan Content Testen een goede stap zijn.

Door verschillende testmethodes, zoals de Highlighter Test en de Cloze Test, te gebruiken leren we hoe de content overkomt op de gebruiker en welke content vertrouwen geeft en welke juist minder goed werken.

Content Test/Highlighter Test bij UX Optimalisatie Pixelpillow

Maar eerst: wat is een Content Test?

In een Content Test vragen we de gebruiker om specifieke stukken content te beoordelen en te begrijpen. Dit kunnen teksten, afbeeldingen, video's of andere media zijn die binnen jullie digitale tool worden gebruikt. Content Testen kunnen kwantitatieve en kwalitatieve data opleveren, afhankelijk van de aard van de vragen en de analysemethoden die worden gebruikt.

Twee specifieke vormen van Content Testen zijn de Highlighter Test en de Cloze Test.

Wanneer gebruik je een Content Test?

Content Testen worden gebruikt om:

UX-problemen waarbij Content Testen kunnen helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Content Testen wel eens heel nuttig kunnen zijn.

01.

Begrijpen gebruikers de tekst of boodschap niet?

Test gebruikers met verschillende teksten om te zien welke het best wordt begrepen. Vervolgens kun je je content aanpassen op basis van de feedback.
02.

Wordt er minder op de CTA’s geklikt dan je had gehoopt?

Test verschillende CTA-teksten en stijlen om te bepalen welke het meest effectief is in het aansporen van gebruikers tot actie.
03.

Komt de tone of voice van de content die we gebruiken overeen met de verwachtingen en voorkeuren van de doelgroep?

Test de content met de doelgroep om te zien of de tone of voice goed aansluit bij hun verwachtingen en voorkeuren.
04.

Hoe komt de content over op de gebruikers?

Test verschillende lengtes en structuren van content om te zien welke het meest effectief is in het communiceren van de belangrijkste punten zonder gebruikers te overweldigen.
05.

Missen de gebruikers nog content?

Test de plaatsing en volgorde van content-elementen om ervoor te zorgen dat de belangrijkste informatie direct opvalt en gemakkelijk te vinden is. Test ook of de gebruikers alle content die ze verwachten op de pagina kunnen vinden.

Voorbeeld van een Content Test

Stel je bent druk bezig jouw corporate website beter te laten aansluiten bij je gebruikers. Eén van de zaken waar je feedback op krijgt is de informatie op de detailpagina’s van de cursussen die je aanbiedt. We besluiten te gaan Content Testen.

We starten met een Cloze Test. De gebruikers krijgen teksten waarbij elk 6e woord is weggelaten. We vragen hen deze ontbrekende woorden in te vullen, wat inzicht geeft in hoe goed de gebruikers de context en boodschap van de tekst begrijpen.

In de Highlighter Test markeren gebruikers de delen van de tekst die zij nuttig vinden groen en de delen die zij overbodig vinden rood. Dit helpt ons te begrijpen welke informatie goed wordt ontvangen en welke moet worden aangepast.

Op basis van de inzichten die hier uitkomen stellen wij een verbeterplan op zodat jullie op basis van de feedback van de gebruikers de content kunnen aanpassen.

Conclusie

Content Testen helpen om beter inzicht te krijgen in hoe de content binnen jouw digitale tool overkomt op gebruikers. We ontdekken welke content voor hen relevant is en welke minder, of de informatie volledig is of misschien wel te uitgebreid en hoe de tone of voice die gebruikt is overkomt. Op deze manier kunnen we de content beter laten aansluiten bij de behoeften van de gebruiker en de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.

Weten hoe Content Testen jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Content Testen. Bij Pixelpillow helpen we je de gebruikerservaring te verbeteren waardoor je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Content Testen jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Content Testen
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.