Je navigatie testen met treetesting
Je menu is in de wereld van UX-design de kaart die gebruikers helpt hun bestemming te bereiken. Maar hoe weet je of je menu intuïtief is? En of jouw gebruikers de navigatie net zo logisch vinden als jij hem zelf vindt? Het antwoord is: testen!
Een veelgebruikte methode om de navigatie te testen is treetesting.
Wat is Treetesting?
Bij treetesting geef je gebruikers verschillende taken die ze moeten voltooien, dit kan zijn het vinden van bepaalde informatie of het bereiken van een specifieke pagina. Je laat de gebruikers een menustructuur zien die sterk vereenvoudigd is, zonder de invloed van design of content. Wat je overhoudt is een hiërarchische lijst met items, waarbij elk item staat voor een pagina in je menu. De gebruiker ziet alleen de hoofditems en de daarbij behorende subitems van je menustructuur. Deze structuur ziet er uit als een boomdiagram, vandaar de naam treetesting.
De waarde voor onze klanten
Bij Pixelpillow gebruiken we treetesting om klanten te helpen de navigatie van hun website te verfijnen. Eerst zetten we de menustructuur om in een boomdiagram. Deze gebruiken we om te kunnen testen. Dan bedenken we samen met de klant welke delen van de site zo belangrijk zijn dat ze gemakkelijk gevonden moeten worden. Dat zijn de taken die we gebruikers gaan geven.
Waarom Treetesting?
- Je krijgt snel inzicht in welke delen van je menu voor je gebruikers duidelijk zijn en waar gebruikers juist de weg kwijtraken
- Door een navigatiestructuur te creëren die logisch en intuïtief is, vergroot je de kans dat gebruikers vinden wat ze zoeken
- Het helpt bij het ordenen van content op een manier die aansluit bij de verwachtingen van jouw gebruikers
Het resultaat? Een duidelijke, gebruiksvriendelijke website die leidt tot blije gebruikers en een verhoging van de conversie.
Testen maar!
Waar het bij gemodereerde gebruikersonderzoeken genoeg is om met 5 gebruikers te testen, is het bij treetesting betrouwbaarder om een hoger aantal gebruikers te testen. Er wordt geadviseerd om te testen met 50 gebruikers. Op deze manier kun je patronen beter ontdekken. Hebben we 10 verschillende gebruikers getest en volgen zij allemaal hetzelfde pad? Dan hoeven we natuurlijk niet nog 40 gebruikers te testen, het patroon is dan wel duidelijk.
Informatie over het retourbeleid
Een voorbeeld van een taak die je een gebruiker kan geven is: “vind informatie over ons retourbeleid”. De gebruiker klikt in het boomdiagram op de items waar hij/zij de informatie verwacht te vinden. Tijdens het uitvoeren van deze taak houd je bij welk pad je gebruiker doorloopt om deze informatie te vinden. Hier kun je speciale treetesting-software voor gebruiken.
Op de site van bol.com zou dit kunnen zijn: Klantenservice -> Retouren en annuleren -> Retourvoorwaarden. Zo krijg je inzicht in de meest logische gebruikerspaden en zie je waar gebruikers bepaalde informatie verwachten te vinden. In het voorbeeld van bol.com is dit ook de plek waar de informatie over het retourbeleid staat. Zijn er meerdere gebruikers die de informatie op een andere plek verwachten dan dat jij hem in je navigatiestructuur hebt staan? Dan is het het overwegen waard om dit aan te passen.
De resultaten van de gebruikerstesten verwerken wij in rapportage met aanbevelingen. Zo kun je rustig kijken welke verbeteringen je door gaat voeren om ook jouw navigatie te optimaliseren!
UX Optimalisatie
Met de tips die ik je in dit blog en het blog over effectieve navigatie heb gegeven kun je aan de slag gaan met het verbeteren van jouw UX. Heb je daar geen tijd voor of vind je het fijn dat er een expert meekijkt? Dan kunnen wij je uiteraard helpen.
Wij bieden een maandelijkse dienstverlening aan waarbij de gebruiksvriendelijkheid van jouw digitale tool steeds verder geoptimaliseerd wordt.