Het belang van duidelijke navigatie
Een logisch en intuïtief navigatiesysteem leidt tot een aanzienlijke verbetering van de UX van jouw digitale product. De Nielsen Norman Group heeft enkele richtlijnen opgesteld om je navigatie gebruiksvriendelijker te maken. Dit draagt direct bij aan een verhoging van de klanttevredenheid en het verbetert de efficiëntie van je digitale tool. Daarmee is een intuïtieve, gebruiksvriendelijke navigatiestructuur essentieel voor jouw succes!
Optimaliseer je navigatie
Bekijk je eigen hoofdmenu eens heel kritisch en let daarbij op de volgende punten: zorg ervoor dat je hoofdmenu duidelijk is en dat gebruikers op elk moment weten waar ze zich bevinden. Dit kun je doen door het menu-item waar de gebruiker zich bevindt visueel anders weer te geven dan de andere menu-items. Ook kun je ervoor kiezen een kruimelpad te plaatsen op je pagina. Gebruik je een submenu? Dan kun je daar de pagina’s weergeven die gerelateerd zijn aan dat item van je hoofdmenu. Je submenu verschilt dus per navigatie-item en toont gerelateerde content.
Test met gebruikers of de hiërarchie in jouw informatiearchitectuur voor hen net zo logisch en duidelijk is als dat jij hem zelf vindt. Vinden zij de informatie ook op de plek waar ze hem verwachten? Dan ben je al goed op weg naar een gebruiksvriendelijke navigatie!
Navigatie in de e-commerce
Het Baymard Institute heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de UX bij bedrijven in de e-commerce branche. Zij hebben aangetoond dat onduidelijke navigatie één van de belangrijkste redenen is voor het verlaten van een website. Aanbevelingen die zij geven om je menu te verbeteren zijn: zorg voor klikbare headers in je multilevelmenu, zorg dat gebruikers duidelijk weten waar ze zich in je menu bevinden en voeg een kleine vertraging toe wanneer de gebruiker haar muis over de drop-down items in de hoofdnavigatie beweegt. De Nielsen Norman Group adviseert deze vertraging in te stellen op 0,5 seconden.
Verbeteringen in je UX, waaronder de navigatie, kunnen dus leiden tot verhoogde productiviteit, meer conversies en een langere klantretentie. Maar hoe bereik je dit?
Onderzoek en verbeter je navigatiestructuur
Begin met onderzoek om erachter te komen of de navigatiestructuur van jouw website of applicatie voor de gebruiker logisch is. Zonder dit onderzoek is optimaliseren lastig, omdat je dan niet helder hebt waar de gebruiker vastloopt. En wat voor jou, als doorgewinterde gebruiker van je eigen site zo logisch is, is dit misschien helemaal niet voor diegene die voor het eerst op jouw website terechtkomt.
Start eenvoudig: bedenk een aantal taken die jij belangrijk vindt binnen jouw digitale product. Vraag vervolgens een aantal vrienden of familieleden die jouw product niet zo goed kennen om die taken uit te voeren en observeer hoe ze dit doen. Bedwing je impuls om te helpen of via jouw lichaamstaal te laten merken dat ze niet op de goede weg (jouw goede weg?) zitten. Observeer en vraag eventueel waarom ze bepaalde keuzes maken. Op deze manier krijg je hele interessante informatie!
Inzichten door data-analyse
Een andere manier om inzicht te krijgen in hoe je gebruikers door jouw site navigeren is het gebruik van Google Analytics of heatmaps. Let op patronen zoals veelvuldig terugkeren naar de homepage, wat kan duiden op verwarring, of pagina's waarvan de bezoekers vaak wegklikken, wat kan wijzen op een doodlopend pad.
Uiteraard kun je ook zelf je navigatie reviewen. Let er dan vooral op of je duidelijke en consistente terminologie gebruikt, hoeveel navigatie-opties er zijn en of je belangrijkste pagina’s binnen 3 klikken te bereiken zijn.
Leg al je bevindingen naast elkaar en je krijgt goede inzichten over je navigatie en waar verbeteringen nodig zijn. Dan heb je mooie handvatten om mee aan de slag te gaan. Hou daarbij in je achterhoofd dat UX-ontwerp een iteratief proces is; wat vandaag werkt, kan morgen achterhaald zijn.
De aanpak van Pixelpillow
Vind je het wel belangrijk dat je gebruikers snel de goede weg vinden binnen jouw digitale tool, maar wil of kan je daar niet zelf mee aan de slag? Dan kunnen wij je uiteraard helpen. Want elke euro die je investeert in UX verdient zich uiteindelijk veelvoudig terug. Pixelpillow biedt de maandelijkse dienst UX-optimalisatie aan. Hierbij beoordelen we jouw digitale producten en we testen ze met gebruikers. In een maandelijkse meeting bespreken we de onderzoeksresultaten en stellen we verbeteringen voor. Indien gewenst kunnen we deze verbeteringen ook implementeren.
Conclusie
In de huidige digitale wereld speelt effectieve navigatie een cruciale rol in de gebruikerservaring en dus in het succes van je digitale producten. Door de navigatie te verbeteren, help je niet alleen je gebruikers om efficiënter en met minder frustratie hun doelen te bereiken, maar vergroot je ook de kans op hogere conversieratio's en langdurige klantrelaties.
Met bovenstaande tips kan ook jij aan de slag gaan je navigatie te verbeteren en je gebruikers de juiste weg te wijzen!
Bronvermelding:
https://www.nngroup.com/articles/local-navigation/
https://www.nngroup.com/articles/is-navigation-useful/
https://www.nngroup.com/articles/mega-menus-work-well/
https://baymard.com/blog/ecommerce-navigation-best-practice