Klanten, medewerkers en management: bij het realiseren van een nieuwe site of applicatie zijn veel mensen betrokken. Ze hebben allemaal hun eigen kennis, ervaring en ideeën. En als je niet uitkijkt, leidt dat tot eindeloze discussies en onenigheid. Hoe voorkom je dat?
Design principles zijn basisregels en richtlijnen voor toekomstige ontwerpen. Ze bepalen het speelveld waarbinnen je ontwerpt. Bij het opstellen houd je rekening met onder andere gebruikers, de organisatie, doelen, techniek en de gewenste uitstraling.
Dankzij design principles werk je altijd vanuit een duidelijk kader. Dit geeft houvast bij twijfel, en vereenvoudigt het ontwerproces.
Design principles kun je vergelijken met richtingaanwijzers voor softwaretoepassingen. Ze bepalen welke kant je op wilt gaan. Maar hoe zien deze richtingaanwijzers er nu uit? Dit zijn enkele voorbeelden:
Effectieve UX design principles zijn eenvoudig, duidelijk en meetbaar. Zo ontdekt Facebook met een gebruikerstest snel of een ontwerp inderdaad universeel is. Bij een volgend ontwerp kunnen ze hier rekening mee houden, en dit bespaart tijd en kosten. Gebruik ze daarom ook voor jouw bedrijf of organisatie.
Design principes zijn op de eerste plaats bedoeld voor het ontwerpproces. Maar ze bieden meer voordelen.
Het opstellen UX design principles begint met research. Wat zijn de wensen, behoeften en dromen van klanten, medewerkers en andere betrokkenen? Wat wil je als organisatie? En hoe helpt techniek daarbij? Je leert je organisatie dus beter kennen.
Vervolgens brainstorm je als team, en kom je tot eenvoudige en krachtige principes. Die formuleer je zo scherp mogelijk, en leg je voor aan alle betrokkenen. Kan iedereen zich erin vinden? Dan zijn dit de nieuwe richtlijnen voor toekomstig ontwerp.
Deel de definitieve principes met alle betrokkenen, bijvoorbeeld via prints aan de muur. Of zet ze op een aparte website, zoals Marvel (van de superheldenfilms) hier doet. Dan zijn ze altijd voor iedereen toegankelijk, en realiseer je sneller een nieuwe site, applicatie of portal.
De methode is intergraal onderdeel van onze werkwijze. In combinatie met de agile werkwijze, ontwerpen en realiseren wij producten die klaar zijn voor de toekomst, maar waarin we toch flexibel zijn om constant bij te sturen. Kortom: Duurzaam, maar toch wendbaar.
Dit zijn praktische voorbeelden van UX- en UI-design principles:
Zaken simpel houden is ontzettend moeilijk. Dat geldt ook voor het opstellen en vertalen van design principles. Hoe zorg je ervoor dat de principes daadwerkelijk gebruikt worden en leiden tot betere ontwerpen?
Zaken simpel houden is ontzettend moeilijk. Dat geldt ook voor het opstellen en vertalen van design principles. Hoe zorg je ervoor dat de principes daadwerkelijk gebruikt worden en leiden tot betere ontwerpen?
Design principes zijn een integraal onderdeel van ons bewezen proces. Sinds we het invoerden in 2017 voeren we compleet andere gesprekken met opdrachtgevers. We weten precies hoe we gebruikers van de digitale producten aanspreken in woord en beeld. Daardoor spreken we dezelfde taal en zijn keuzes en doelen altijd glashelder.
Design principes zijn een integraal onderdeel van ons bewezen proces. Sinds we een aantal jaar geleden begonnen zijn met het opstellen van deze principes, merken we dat we compleet andere gesprekken voeren met onze klanten. Dat komt omdat we vooral – met het maken van deze principes – eigenlijk hebben afgesproken hoe we de gebruiker willen aanspreken in tekst een beeld. We spreken dezelfde taal, en weten voor wie we het doen en op welke manier we met klanten willen communiceren.
Het risico van design principes is dat het bij holle woorden blijft. Of dat ontwerpers nog steeds doen waar ze zin in hebben. Daarom is het cruciaal dat de principes echt passen bij je organisatie en concreet zijn. Facebook begrijpt dat, met principes als: