Remote User Research: 8 manieren om je product op afstand te valideren

Bij Pixelpillow zijn we een aantal jaren geleden begonnen om user research onderdeel van onze standaard werkwijze te maken. Dit omdat we steeds meer het gevoel kregen dat we teveel aannames deden bij het ontwerpen en bouwen van interacties, zonder dat we konden aantonen of deze voor elke doelgroep wel goed werkten.

user research deden we altijd face-to-face. We benaderden mensen met het juiste profiel, spraken daarmee af en interviewden hen (vooraf), lieten hen door een prototype klikken (tijdens) of een site/applicatie testen (achteraf). Dit leverde altijd inzichten op die het product verbeterden, en die van ons – mooie bijvangst – betere ontwerpers maakten.

En toen ging Nederland op slot.

Het advies van de overheid om contact met anderen zoveel mogelijk te beperken maakt het niet langer mogelijk om bij mensen langs te gaan voor het afnemen van interviews en het testen van prototypes. Dus hebben we de afgelopen dagen gezocht naar manieren waarop we tóch user research kunnen blijven doen. En, we vonden een heel scala aan tools en methoden waarmee dit ook op afstand kan. Daar hebben we een inventarisatie van gemaakt. Komende tijd gaan we die uitproberen, en we konden het niet laten deze alvast te delen. Doe er je voordeel mee.

1. Werving

Dit verschilt weinig van hoe we het eerder deden. Pak de telefoon, stuur een mail of een whatsapp. Het vinden van een geschikte datum gaat vaak in overleg via mail of telefoon, maar als het lastig is om een moment te vinden doordat de doelgroep druk bezet is (bijv. verwijzers in de zorg, eigenaren van klusbedrijven, etc.) kunnen ‘scheduling’ tools als datumprikker, Doodle of Calendly een uitkomst zijn.

2. Het interview

Uiteindelijk gaat het er bij user research om dat je met de gebruiker praat. Als dat niet langer face-to-face kan, zul je dit op afstand moeten doen. Daar hebben zowel jij als de persoon die je gaat interviewen het volgende voor nodig:

Hardware

  • Een computer (uiteraard)
  • Een internetverbinding die snel genoeg is. Dit is van belang omdat bij beeldbellen en schermdelen de verbinding behoorlijk belast wordt. En een storende verbinding kan een interview al snel ontregelen.
  • Een webcam. De meeste laptops beschikken standaard over een webcam, voor desktop is dit minder vanzelfsprekend. Een alternatief wanneer de klant geen webcam heeft, is gebruik te maken van de camera op iPad of eventueel zelfs smartphone. Je kunt dan bijv. beeldbellen via FaceTime (iOS) of Duo (Android).

Software

Voor beeldbellen is een legio aan oplossingen beschikbaar. De meeste hiervan zijn prima geschikt (bijv. Skype, Zoom, etc.). Maar veel van deze diensten hebben een nadeel: je moet er een app voor installeren of een account voor aanmaken. Het is nogal wat om dat van je testpersoon te vragen. Daarom zijn wij een aantal jaar geleden overgestapt naar whereby.com (gratis voor 1 persoon). Met deze video conferencing dienst kun je de ander een link sturen waarmee deze direct vanuit zijn browser kan beeldbellen, schermdelen en chatten zonder in te hoeven loggen of een app te hoeven downloaden.

Bij het testen van prototypes of applicaties is het verder zaak dat de geïnterviewde zijn scherm kan delen, want je wilt kunnen zien hoe hij of zij door de site navigeert. Helemaal mooi is het als je tegelijkertijd zijn of haar gezicht kunt zien, omdat ook een non-verbale signalen veel informatie geven over de gebruikservaring.

Meestal moet de gebruiker toegang geven om de camera en microfoon te kunnen activeren. Het is handig om vooraf uit te zoeken hoe je dit doet op zowel mac als pc, zodat je de te interviewen persoon hiermee kunt assisteren.

Voor de verslaglegging kan het handig zijn om het gesprek op te nemen. Bij Whereby is dit mogelijk, maar anders zijn screencapture tools als screenflow of recordit ook een optie. Belangrijk: vraag altijd toestemming aan je testpersoon i.v.m. privacy richtlijnen!

3. De tests

Niet alle tests zijn geschikt om remote uit te voeren, maar veel wel. We hebben een overzicht gemaakt van testmethodes, en de tools waarmee je deze online kunt uitvoeren. Soms heeft dit zelfs een voordeel t.o.v. face-to-face testen, omdat de geïnterviewde dit kan doen op een moment dat hem dat het best uitkomt.

Hou dit blog in de gaten, we breiden deze lijst de komende tijd uit.

Het interview

De meest voor de hand liggende vorm van user research: vraag de doelgroep naar hun behoeftes. Nog altijd de meest nuttige vorm van user research, omdat je rechtstreeks van de doelgroep hoort wat ze nodig hebben of handig vinden. Dit voorkomt in ieder geval dat je gaat maken waar geen behoefte aan is. Alles wat je nodig hebt is een vragenlijst die je online kunt laten invullen.. Hier zijn een legio aan tools voor, ik noem er een paar:

Card sorting

Het doel van ‘card sorting’ is om er achter te komen of de structuur van je site of applicatie voor de gebruiker helder en logisch is. Dit doe je door de gebruiker te vragen de onderdelen van je site of applicatie op een voor hem logische manier te ordenen. Hiermee voorkom je dat je de structuur teveel vanuit je eigen voorkeuren opbouwt.

Het bedrijf ‘Optimal Workshop’ heeft hier een handige online tool voor: OptimalSort – OptimalWorkshop

Treetesting

Bij treetesting stel je zelf een menustructuur op en vraag je vervolgens aan gebruikers of zij naar een bepaalde pagina op zoek willen gaan. Dit is een goede manier om te achterhalen of de onderwerpen van je website gevonden worden door de gebruiker. Je ziet hiermee meteen of gebruikers de weg kwijtraken.

Treejack – OptimalWorkshop

First click testing

Bij een ’first click test’ vraag je een gebruiker om een actie uit te voeren. Bijv. ‘Bestel een sneaker’. Vervolgens wordt de eerste link of button waar de gebruiker op klikt geregistreerd. De aanname is dat de eerste klik van een gebruiker veel zegt over hoe helder en intuïtief de interface is.

Zowel OptimalWorkshop als UsabilityHub bieden hier een online tool voor aan:

Five second test

Bij de ‘five second test’ toon je de gebruiker 5 seconden een ontwerp. Vervolgens vraag je wat hij of zij ervan heeft onthouden. Je kunt hierbij zowel ‘hardere’ waarden uitvragen (waar zat de bestel knop) als ‘zachtere’ waarden (welk gevoel riep dit ontwerp bij je op).

Five Second Tests – UsabilityHub

Preference test

De ‘preference test’ helpt je met het kiezen naar de beste variant van een ontwerp door te vragen welk ontwerp het meest aanspreekt, of het duidelijkst is. Ook deze test is erg geschikt om de wat ‘subjectievere’ voorkeuren van de doelgroep mee te peilen.

Preference & Concept Tests – UsabilityHub

Brand personality sliders

Een brand personality test is handig om er achter te komen wat de uitstraling is die je doelgroep passend vindt bij je merk. Chique? Speels? Zakelijk? Je test dit door telkens twee begrippen of merken tegen elkaar af te zetten en te vragen welke het meest passend wordt gevonden. Een manier om dit te testen is door de test online te delen en de geïnterviewde te vragen om een stip te zetten op de slider. Freehand van invision is hier erg voor geschikt omdat je daar samen mee kunt tekenen in een ontwerp.

Freehand – inVision

Usability onderzoek

Usability onderzoek vindt normaal gesproken plaats in een lab, met een interviewer, en een boel complexe apparatuur, zoals Eye Tracking devices. Dat is remote lastig te realiseren. Wat wel kan, is je prototype of site laten testen door de geïnterviewde een link te sturen met een doorklikbaar prototype en via screensharing mee te kijken (en zeker zo belangrijk: mee te luisteren). Screensharing hadden we al benoemd, voor het maken en testen van prototypen gebruiken wij zelf inVision. Daarnaast zijn er een scala aan andere prototype tools beschikbaar.

Hieronder een (onvolledige) selectie:

Conclusie

User research is een essentiële stap in het ontwerpproces. Het zou zonde zijn als de huidige situatie ervoor zou zorgen dat we dit niet meer doen. Ik hoop te hebben laten zien zijn er voldoende middelen voor ‘remote’ user research voorhanden om te zorgen dat dat niet nodig is.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor een remote user research traject? Wij denken graag mee. Bel Milan op 0628153017 of mail naar milan@pixelpillow.nl.