Ik heb je nog nooit ontmoet, je bent aangenomen!

Ik weet ‘t. Je bent waarschijnlijk een beetje corona-moe. Dus ik ga niet een heel artikel aan ‘corona’ ophangen, maar moet wel zeggen dat ik dit artikel waarschijnlijk niet had geschreven als corona niet aan de orde zou zijn. Want we hebben bij Pixelpillow iemand aangenomen, zonder dat hij überhaupt ons kantoor heeft gezien. En dat was een paar maanden geleden ondenkbaar. Corona is natuurlijk vooral vreselijk voor mensen die besmet zijn geraakt, iemand verloren hebben aan het virus of hun bedrijf hebben moeten sluiten. Maar misschien biedt het ook hoop en perspectief. Ik zeg altijd “geen pieken, zonder dalen”. Het is een soort reset voor veel mensen. Ik ben persoonlijk erg benieuwd hoeveel statistische afwijkingen we in diverse staatjes gaan zien het komende jaar, door mensen die het roer omgooien door te verhuizen, van baan te wisselen of toch nu aan kinderen te beginnen. Eén ding is zeker: als je je prioriteiten niet op orde had voor corona, is de kans groot dat dat je winst is na de crisis. Oké. Genoeg over corona.

We hebben dus een nieuwe collega! Thomas van der Westen versterkt sinds een weekje ons team als full stack developer. En daar zijn we erg blij mee!

De vacature voor de positie die Thomas invult stond al voor de crisis open, maar ondanks deze onzekere tijden hebben we besloten de plek gewoon in te vullen. Niemand weet hoe we er over een half jaar voor staan. Misschien zitten we wel in de grootste economische depressie sinds de jaren 30, misschien ook niet.

Wie had kunnen denken dat onze Pillowtalk podcast eerder een nieuwe collega dan een nieuwe klant zou opleveren? Ik niet in ieder geval 😉 Toch is Thomas een luisteraar van het eerste uur van onze tweewekelijkse podcast. En na een Instagram-bericht planden we onze eerste afspraak.

Solliciteren via de beeldbuis

Ondanks dat ons eerste gesprek pre-corona was, hielden we deze toch via een video call, omdat Thomas met zijn zelf omgebouwde bus op rondreis was door Europa met vrouw en kind. Het gesprek beviel van beide kanten en een vervolg werd ingepland voor april. En toen kwam corona…

Ik neem aan dat ik aangenomen ben?

Thomas en z’n gezin waren nog niet terug in Nederland, na het vroegtijdig afbreken van hun reis, of de hekken sloten op de Franse en Belgische grenzen. Net op tijd terug op ’t nest! En door de afgekondigde maatregelen die ook in Nederland werden ingesteld was ook het tweede gesprek via een video call. Thomas wilde graag bij ons werken, en wij wilden graag dat Thomas het Pixelpillow-team kwam versterken. Aangenomen!

Digitale onboarding; business as usual

Waarbij de gesprekken eigenlijk altijd in real life zijn, was het onboarden (heette dat niet ooit inwerken?) eigenlijk niet anders dan voorheen. We hadden voor eerdere collega’s al een uitgebreid draaiboek voor de eerste werkdag, waar mensen in alle rust, zelfstandig doorheen kunnen gaan op de eerste werkdag.

Kennismaking

Normaliter loop je als nieuwe collega – wat onwennig – het kantoor binnen en maak je kennis met je collega’s. Een belangrijk moment voor iedereen die aan een nieuwe uitdaging begint. Maar nu dat niet tot de mogelijkheden behoorde moesten we creatief zijn. We vroegen Thomas een video op te laten nemen om zichzelf voor te stellen, en deden dat zelf ook. En het leuke: ik ontdekte dat ik ook nieuwe dingen leerde van collega’s die ik al jaren ken.

Als verrassing stuurde we Thomas een taart. Die eten we normaliter gezamenlijk op kantoor, maar ook dat was natuurlijk niet mogelijk. Op de taart stond een QR-code naar de kennismakingsvideo.

En tijdens de eerste werkweek van Thomas hebben we tijdens een video call met alle collega’s even kennis gemaakt. Daarnaast hebben alle collega’s Thomas in een 1-op-1 call nog wat beter leren kennen. Wat ons betreft een meer dan prima alternatief voor de fysieke kennismaking.

Maar hoe heeft Thomas het ervaren?

We vragen ‘t Thomas…

Hoe was ‘t voor jou om Pixelpillow te leren kennis via een video call?

Omdat ik Gertjan, Joel en Milan wekelijks hoor in de podcast, voelde het eerste gesprek eigenlijk direct vertrouwd. Ik wist behoorlijk goed wat ik in mijn volgende baan zocht, waardoor ik gericht vragen kon stellen om te kijken of ik die uitdaging bij Pixelpillow kon vinden. Gelukkig strookte mijn verwachting met wat Pixelpillow zocht. En dat dat allemaal via een conference call gebeurde was eigenlijk prima. En hoewel je inhoudelijk goed kunt achterhalen hoe een bedrijf werkt, is het proeven van de sfeer en de ‘vibe’ die ergens is toch moeilijk via een scherm te ervaren. We gaan dus zo snel mogelijk (op gepaste afstand) een rondleiding door kantoor doen.

Wat overigens erg nuttig was, was om aansluitend na het sollicitatiegesprek een directe collega te spreken. Het is natuurlijk leuk om een goed beeld van je werkgever te hebben, maar in de praktijk werk je vooral met collega’s. Wel zo fijn om die ook alvast even gesproken te hebben.

Hoe heb je het proces ervaren?

Naar omstandigheden was dit een super positieve ervaring! Maar vervangbaar is het fysieke contact zeker niet. Ik ben op een heel fijne manier (digitaal) welkom geheten door middel van een video waarin alle collega’s zich voorstellen, en waarin ik mij voorstel aan de mensen van Pixelpillow. Daarnaast kreeg ik een leuke ‘Het is pas echt crisis als de koffie op is’ mok 😉Inmiddels draai ik al mee op een groot project.

Hoe bevalt je eerste week, zonder fysiek je collega’s te hebben ontmoet?

Na een gezamenlijke kennismaking via een conference call op de maandag, heb ik met iedereen even 1-op-1 kennis gemaakt. Kleine gesprekjes, waarin collega’s vertelden over zichzelf en het werk dat ze bij Pixelpillow doen. En toch, ondanks dat ik super gastvrij ben ontvangen, kan ik niet wachten tot mijn collega’s in het echt te ontmoeten!

Blijven we ‘t zo doen?

Het meest interessante om te ervaren was dat een hoop dingen die we doen al corona-proof zijn gebleken. Echt grote nadelen hebben wij niet ondervonden, maar ik kan me voorstellen dat sommige zaken die je normaliter aanvoelt bij een gesprek in real life, nu sneller gemist kunnen worden. Het grote voordeel is dat deze nieuwe manier van solliciteren zowel werkgever als werknemer dwingt na te denken over hoe je je cultuur kunt vertalen naar het digitale domein. Ik sluit niet uit dat de kennismakingsvideo iets is dat we erin houden. Je kent zo je collega’s toch al een beetje voordat je aan je nieuwe baan begint. Kortom: we pakken het beste van persoonlijk kennismaken en efficiënte digitale hulpmiddelen om in de toekomst ons wervingsproces nog leuker te maken!